Fiberoptisk kabel i Lummelunda och Martebo
LUMA fiber
  • Hem
  • Bli medlem
    • Kostnad
    • Ägarbyte
    • Avtal
    • Personuppgiftspolicy (GDPR)
  • Frågor & Svar
    • Info nya avtalet
    • Felanmälan
    • Vad ingår?
    • Teknik
  • Organisation
  • Arkiv
  • Kontakt

Information nya avtalet med Telia
​

Info LUMA fiber
 
​1000/1000 är nu i gång
Vi har nu fått hastigheten 1000/1000 så nu ska det rulla på med god fart.
Det kan vara så att du kan behöva starta om routern för att hastigheten ska gå i gång.
När du mäter din hastighet så gör detta med datasladd direkt mellan router och dator då ser du vad du har för hastighet. WIFI kan ge annan hastighet. Gå in på bredbandskollen.se och mät hastighet. Har du under 600 så hör av dig på info@lumafiber.se.

Problem?
Har du svårt att få till det med inkopplingen av de nya prylarna så hör av dig på info@lumafiber.se så kan du få hjälp med detta utan kostnad. Vi har en kille som kan komma hem till dig och hjälpa dig.

Ytterligare en ny TV-box
De gamla TV-boxarna av märket Motorola kommer att behöva fasas ut i god tid innan sommaren. Vi återkommer om hämtning av denna box samt hur utfasningen skall gå till.

Ej hämtat eller hört av dig om hämtning
Vi övergår nu till fasta datum för hämtning. Vi återkommer med dessa fasta datum.
​
Övrigt
Vi i styrelsen förväntar oss att Du tar del av den information vi skickar ut. Vi arbetar med detta ideellt så vänligen ha respekt för att följa de tider och anvisningar vi anger.
Är det något som vi uttrycker konstigt eller du inte förstår så hör av dig så hjälps vi åt att klara ut detta. Maila på info@lumafiber.se. Skriv gärna också ditt telefonnummer.

Utlämning av ny utrustning

Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00 och 18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.

Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.

Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen. Avtalet hittar under "Bli medlem" Avtal.

Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
​
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på info@lumafiber.se, glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.

​Problem med TV-mottagning
Ett antal medlemmar har meddelat att man har problem med TV-mottagningen.
 
Problemen har uppstått nu i och med omläggning till nytt avtal och ny hastighet. 
På TV-skärmen får man informationen att kontot är blockerat/du söker TV-kanaler som du inte har tillgång till. Det följs av nästa.
Gör följande:
1.Starta om TV boxen genom att dra ur kontakten.
2. Om detta ej hjälper
Följ instruktionen och knappa in koderna som du hämtat i ”Mitt Telia”.
 
Då skall förhoppningsvis mottagningen komma igång igen.
För de som inte har tillgång till Bank-ID för att komma in på Mitt Telia kontakta Mats Ekeroth mobil 070-5175865 alternativt Tommy Johansson mobil 070-2180135 så kan de bistå med att korta tiden för att få en personlig kod.
 
Problemet kan t ex uppstå om man har de äldsta TV boxarna och har kvar de gamla ursprungliga koderna från när vi startade upp bredbandet.

Januari information
Störningar på nätet p g a Switchbyten och ny hastighet
​
Uppgraderingen av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) kommer att ske
torsdagen den 12 januari med start vid klockan 08,30.
Detta innebär att vi under minst förmiddagen kommer att ha störningar och/eller att
kommunikationen i nätet är nere. OBS gäller även TV. Exakt under hur lång tid kan vi ej ange
men räkna med åtminstone hela förmiddagen. Tidigare meddelat datum för uppgradering
utgår härmed.
Senare i januari slås den nya hastigheten på. Vi återkommer om tid och datum för detta.
Håll koll på mailen och på hemsidan.

Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00-18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.

Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen.

Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på info@lumafiber.se, glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.
December information
Switchbyten och ny hastighet
Planerad uppgradering av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) sker mellan den 18–23 januari. Vi återkommer i januari (veckan innan) om exakt vilken dag det kan bli störningar på nätet p g a uppgraderingen, så håll koll på mailen och eller hemsidan.
Nya hastigheten, 1000/1000, slås på i v 4.
Mer om detta i kommande Januariinfo.
Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10,00 och 18,00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Vill du ta tillfället i akt och ha ett snack med andra LUMA medlemmar så kommer det att finnas fika och tilltugg att köpa under båda utlämningsdagarna.
Martebo GOIK fixar detta och kan på så sätt få in en slant till sin verksamhet.
Utrustningen du får är en ny router och en ny TV-box, samt installationsanvisningar till dessa.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har avtalen innan avhämtningen.
Telefoni
Har du dålig täckning på din mobil inomhus i din fastighet testa att köra telefonin i WIFI läge. Det har visat sig fungera utmärkt hos många och ger då en helt annan täckning.
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ framöver. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Du kan få helt gratis telefoni och SMS, inom Sverige, inklusive nummerpresentatör. Detta gäller hela avtalsperioden d v s i ca 11 år.
Detta får du genom ett SIM-kort som du kan stoppa i en mobiltelefon eller i en separat hemtelefon du kan köpa av Telia. Telefonen talar sedan WIFI med din router och du ringer som vanligt.
Telefonpris 1 395 kr, kan betalas över en längre tid eller kontant.
Ett annat alternativ är att du inte direkt byter ut din befintliga router och i stället kör på som vanligt och betalar telefonin. Även den befintliga routern klarar 1000/1000.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på info@lumafiber.se, glöm ej att skriva ditt telefonnummer.

Novemberinformation
 
Använd länkarna för mer information 
 
Länk Novemberinfo 2022, läs denna först, handlar om avtalet med Telia, priser m m.
Länk Nytt fastighetsanslutningsavtal, är det nya avtalet mellan dig och föreningen som kommer att gälla from februari 2023.
Vi är i gång
Installationerna av nya mediakonverters har nu startat i de 18 föreningar som tecknade avtal i juni med Telia.
Vi har nummer 12 i turordningen så vi går igång i början av december.
 
Som ni sett av utskick så ska vi också teckna nya avtal och fram i januari dela ut de nya routrarna och TV boxarna, så det är en del på gång.

Det nya avtalet med Telia innebär bl a att:
Vi får 1000 Mbit både ner och upp mot idag 100 ner och 10 upp
Vi kommer att kunna erbjuda tre abonnemangsalternativ:
- TV/bredband/telefoni, som i dag
- Bredband/telefoni
- Öppen fiber
Avtalet är ett 10 års avtal med garantier om:
- Kapacitetsökning
- Hastighet och teknik
- Reservutrustning, både för hemmabruk och för nätet kommer att finnas på Gotland.
- Leverans av ”tjänst” d v s all utrustning ingår och ersätts fritt vid eventuella fel.
- All hemutrustning byts ut mot toppmodern utrustning.
- Avbrottsfri kraft i alla noder(stationer).
Detta till lägre pris än det vi har i dag i vårt gamla avtal.
 
Kort sammanfattat: 10 gånger högre hastighet och till 10% lägre pris
 
Styrelsen kommer att återkomma med mer info via mail och på Lumas hemsida under andra halvan av augusti.
Styrelsen jobbar nu med frågor runt det nya avtalet. Allt från exakt pris på de olika alternativen, till när vi kan gå i gång med 1 Gbit i hastighet, byte av hemutrustningen med mera.
Efter sommaren kommer du att få ta ställning till vilken typ av abonnemang du vill ha.
 
Ha en trevlig sommar
 
Styrelsen i LUMA-fiber
Nytt avtal med Telia
Idag 15/6 har 18 fiberföreningar på Gotland, Luma-fiber är en av föreningarna, undertecknat ett nytt bredbandsavtal med Telia. Avtalet är på 10 år och tack vare att så många föreningar förhandlat tillsammans har vi fått ett avtal som är förmånligt, bland annat lägre kostnad och 10 gånger snabbare hastighet (1 000 Mbit). 

Styrelsen i föreningen arbetar nu med införandeplanen som bland annat omfattar utbyte av teknisk hemutrustning. Styrelsen bedömer i nuläget att detta kommer ske under första kvartalet 2023. 

Styrelsen kommer att återkomma med kontinuerlig information via mail och hemsidan. Nu närmast till midsommar.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.