TELIA E-POST
Förändringar i din e-posttjänst från Telia
Din webbmejl från Telia har sett likadan ut länge men nu är det till sist dags för en uppgradering. Under sommaren med start 1 juni kommer vi att flytta dig till en ny version av tjänsten och namnet ändras från Telia Webmail till Telia E-post. Som en följd av uppgraderingen kommer vi också att börja ta betalt för tjänsten.
Nya Telia E-post medför ett flertal förbättringar, bland annat:
Större lagringsutrymme, 1 GB (tidigare 200 MB) Mobilvänligt gränssnitt Förhandsgranskning och sorteringsfunktioner Trygg lagring på Telias svenska servrar.
Kostnaden för Telia E-post blir 9 kr/mån (upp till 5 adresser ingår) och faktureras två gånger per å om du inte har andra avgifter från oss. Om du har pappersfaktura rekommenderar vi att du byter till e-faktura för att slippa fakturaavgiften. Du kan beställa e-faktura i Mitt Telia.
Om du inte vill betala för din webbmejl kan du säga upp den. Det gör du också i Mitt Telia under fliken Abonnemang
Slutmigrering till Telias nya system
Den 20 mars sker slutmigrering av LUMA, Bro och Roma-Björke fiberföreningar till Telias nya system. Detta kommer att innebära avbrott för vår/din datakommunikation. Migreringen startar vid 06,30 och det kan vara problem fram till 15.
Detta händer:
Allt tas ner en kort stund, 10–30 min, någon gång mellan 07–09.
Nätet/internet ska/beräknas ha kommit i gång före klockan 10.
TV tjänsten tas upp när nätet är i gång så det tar en stund till.
Vad göra om det inte fungerar:
Om tjänster ej går i gång så starta med att starta om utrustningen
ring sedan kundtjänst 020-20 20 70 eller gå in och felsök på www.telia.se/fixa.
Om nät/internet ej funkar efter klockan 10 och efter omstart av din router så ring kundtjänst.
Avvakta med att ringa om TV till efter lunch. Testa med att starta om TV boxen först.
Telefoni
Vi har inget nytt att förtälja i denna fråga, då vi ej har fått besked om hur länge ip telefonin (den fasta
telefonin) kommer att finns kvar hos oss.
Troligen ??!! händer inget innan sommaren, så vitt vi i dag kan bedöma.
Om något mot förmodan händer eller vi får besked i frågan så kommer vi att skicka ut info
omgående.
************************************************
Om du mot förmodan och efter kontakt med kundtjänst fortfarande har kvarstående problem vid 14-
tiden så maila oss på [email protected] .
Beskriv problemet, tala om var du bor och ditt telefonnummer, så försöker vi hjälpa till.
December info
Alla 18 föreningarna som gemensamt tecknade avtal med Telia sommaren 2022, är nu klara med all migrering/överflyttning till Telias nya system.
I stort har detta gått bra och vi ser nu fram mot en trivsam och lugn period framöver där allt funkar som det ska i vårt nät.
Är det något som inte funkar som det ska hos dig nu efter migreringen, så hör av dig snarast till [email protected] så återkommer vi till dig.
I slutet av kvartal 1 2024 kommer den gamla IP telefonin att fasas ut.
Vi återkommer på nyåret med mer info om detta.
Telias uppgradering genomförd
Idag de 23/10 har Telia flyttat över oss till sitt nya system. Vi hoppas du fått i gång din/dina TV apparater trots att de anvisningar vi fått av Telia och som vi skickat ut ej var med verkligheten överensstämmande.
Vi kommer att ha en diskussion med Telia om detta.
Verkligheten som den blev: TV kopplad till cromecast boxen (den fyrkantiga boxen) startade upp av sig självt. TV till Arris boxen (den runda boxen) måste startas om genom att du tar ur strömsladden sätter på boxen och sedan gör det som då visas på TV: n. D v s skriv ner den 6 siffriga koden gå till dator/smartfone/padda och logga in på login.teliaplay.se och skriv där in koden, så ska TV boxen dra i gång direkt.
En del har rapporterat fel med text-TV som ej funkar. Vi tar detta med Telia. Tacksamt om du rapporterar eventuella andra konstigheter till [email protected]. Har du problem att komma i gång så hör av dig på samma mailadress. Skriv gärna in ditt telefonnummer så vi kan kontakta dig. Du kan i morgon ringa Telias kundtjänst på telefon 020-20 20 70 de finns där för att hjälpa dig.
Information nya avtalet med Telia
NU ÄR DET DAGS !!!
Nu på måndag den 23 oktober gäller det, då flyttas vi i Luma fiber över till Telias nya system för hantering av kunder m m. Detta sker med start runt klockan 09.00 och beräknas vara klart ca 09.30.
Hur påverkas du som medlem i Luma av detta?
Din fiber, vårt bredband, är då alltså nere och fungerar inte.
Telia startar om alla routrar så även din. När du sedan har uppkoppling igen, på din dator/padda/telefon behöver du starta om dina TV boxar och gå in på Mitt Telia och logga på dina TV boxar så att dessa åter kommer i gång.
! OBS !- kom ihåg att du behöver BankID för att logga in på Mitt Telia.
Har du inte kopplat in/installerat din nya utrustning så behöver du göra detta innan den 23 oktober. De gamla TV-boxarna av märket Motorola kommer då att sluta fungera i och med överflytten till Telias nya system.
De nya TV boxarna, du fått ut, måste du logga in med BankID när du kopplar in dom. Detta i enlighet med de anvisningar du tidigare fått ut.
! OBS ! Du som inte har BankID behöver omgående ta kontakta Telias kundtjänst på
020 20 20 70 för att få en personlig kod som i så fall krävs för att installera TV-boxarna.
Är du fritidsboende eller ej på plats hemma så går det bra att logga in boxarna när du är på plats på i huset igen.
Om du gjort ovanstående inloggning, den 23 oktober, efter att nätet kommit upp igen och det mot förmodan ej skulle fungera så hör av dig på [email protected] samt ring Telias kundtjänst på telefon 020-20 20 70.
Oktober info Telia uppgradering
Den 23 oktober gäller det, då flyttas vi i Luma, Bro och Rone-Eke fiberföreningar över till Telias nya system för hantering av kunder.
Hur påverkas du som medlem i Luma av detta?
I bästa fall, om du installerat den nya utrustningen du fått, behöver du endast starta om TV-boxen efter det kortare avbrott som kommer att ske på morgonen.
Har du inte kopplat in/installerat din nya utrustning så behöver du göra detta innan den 23 oktober. De gamla TV-boxarna av märket Motorola kommer då att sluta fungera i och med överflytten till Telias nya system.
De nya TV boxarna du fått ut måste du logga in med bank ID när du kopplar in dom. Detta i enlighet med de anvisningar du tidigare fått ut.
OBS! Du som inte har Bank ID behöver kontakta Telias kundtjänst på 020 20 20 70 snarast för att få personlig kod som i så fall krävs för att installera TV-boxarna. Gör detta i god tid!!! Telia info om uppgraderingen
Behöver du hjälp så hör av dig omgående på [email protected] så har vi en kille som kan komma ut och hjälpa dig. Du måste då ha klart med bank ID eller kod. Hjälpen får du kostnadsfritt. Den bjuder föreningen på.
Vi återkommer med tid för när nätet/bredbandet kommer att kopplas ner så håll koll på mail från oss
Juni info om hämtning och uppgradering m.m.
Stort Tack till alla ni som hämtat ut er utrustning.
Dock felar ännu ca 20 medlemmar som ej hört av sig och/eller skickat in avtal samt ej heller hämtat någon del av sin utrustning!!!!!
Du som ej gjort detta hör av dig till [email protected] omgående!!!
Ytterligare TV-boxar
I och med det nya avtalet med Telia får varje hushåll en ny modern TV-box med cromecast och en ny med kanalsiffror.
De gamla boxarna av märke Motorola kommer att sluta fungera efter sommaren 2023 i och med uppgraderingen av IT-system hos Telia.
Även du som för närvarande bara behöver en box får alltså en till, så att alla fastigheter har två boxar. Boxarna och routern samt fiberkonvertern (burken före routern) tillhör fastigheten och ska finnas kvar i fastigheten efter ett eventuellt ägarbyte. Ca 80 medlemmar har ej hämtat ut denna extrabox. Kontaktombud för föreningen kommer därför att kontakta dig för att lämna ut den.
Systemuppdatering kommer att genomföras för vår förening efter sommaren och de gamla Motorola-boxarna upphör då att fungera. Vi vet idag ej exakt datum. Kommer att meddelas senare. Det är olika datum beroende på förening. Sannolikt i september månad, så se till att i god tid installera den nya utrustningen om du ej gjort detta.
! OBS ! Ni som inte har BankID behöver kontakta Telias kundtjänst på 020 20 20 70 snarast för att få personlig kod som krävs för att installera TV-boxarna. Gör detta i god tid!
Om utrustning framgent går sönder så ska man kontakta Telia på 020 – 20 20 70. Ny utrustning ingår i avtalet.
Alla våra tre noder (fibernätstationer) Lummelunda, Burge och Martebo har nu avbrottsfri kraft (UPS) för minst 4 timmars drift. Är du själv väldigt beroende av din kommunikation kan det därför vara av intresse att skaffa UPS för eget bruk.
April info
Tack alla ni som hämtat ut er utrustning.
Ännu felar dock ett litet antal som ej hört av sig och/eller skickat in avtal samt hämtat sin utrustning.!!!!!
Du som ej gjort detta hör av dig till [email protected] omgående!!!
Ytterligare TV-boxar
I och med det nya avtalet med Telia får varje hushåll en ny, modern TV-box med Comcast och en med kanalsiffror.
De gamla boxarna av märke Motorola kommer att sluta fungera under våren/sommaren 2023 i och med uppgraderingen av IT-system hos Telia.
Även du som för närvarande bara behöver en box får alltså en till, så att alla fastigheter har två boxar. Boxarna och routern samt fiberkonvertern (burken före routern) tillhör fastigheten och ska finnas kvar i fastigheten efter ett eventuellt ägarbyte så se till att hämta ut den.
Många medlemmar upplever att de gamla boxarna är sega och opålitliga så i grunden är det en positiv förändring.
Du/ni behöver installera de nya boxarna före 15 juni. Systemuppdatering kommer att genomföras för vår förening och de gamla Motorola-boxarna upphör då att fungera. Vi vet idag ej exakt datum. Kommer att meddelas senare. Det är olika datum beroende på förening.
OBS! Ni som inte har Bank ID behöver kontakta Telias kundtjänst på 020 20 20 70 snarast för att få personlig kod som krävs för att installera TV-boxarna. Gör detta i god tid!
Om utrustning framgent går sönder så ska man kontakta Telia på 020 – 20 20 70. Ny utrustning ingår i avtalet.
Ytterligare TV-boxar
I och med det nya avtalet med Telia får varje hushåll en ny modern TV-box.
De gamla boxarna av märke Motorola kommer att sluta fungera under våren 2023 i och med uppgraderingen av IT-system hos Telia.
Telia har gått med på att leverera ytterligare en TV-box till alla hushåll som har det gruppavtalet där TV ingår. Det blir en lite äldre modell än den primära TV-boxen. Varje hushåll får alltså två TV-boxar.
Även du som för närvarande bara behöver en box får alltså en till, så att alla fastigheter har två boxar. Boxarna och routern samt fiberkonvertern (burken före routern) tillhör fastigheten och ska finnas kvar i fastigheten efter ett eventuellt ägarbyte.
Många medlemmar upplever att de gamla boxarna är sega och opålitliga så i grunden är det en positiv förändring.
Du/ni behöver därför installera de nya boxarna allra senast i vecka 18. Under vecka 19, med start 8/5, kommer systemuppdateringen att genomföras för vår förening och de gamla Motorola-boxarna upphör då att fungera.
Utlämning av utrustning (Tv-boxar och router)
Vi anordnar ytterligare datum för utlämning enligt följande:
Lördag 4 mars 10–14 Lummelunda Etebols 142 hos Gunnar von Corswant
Söndag 2 april 11– 12.45 Martebo Baracken
Måndag 10 april 10–14 (annandagen) Lummelunda Etebols 142 hos Gunnar von Corswant
OBS! Du som inte hämtat router och TV box tidigare får alltså två boxar. Du ska ha med dig underskrivet fastighetsägaravtal, det vi sänt ut i mail till dig, i två ex underskrivet av dig/er fastighetsägare.
Ni andra behöver bara uppge namn och fastighetsbeteckning.
Funkar ej hämtning p g a boende på fastlandet, kolla då med granne eller bekant att hämta ut utrustningen. Går ej detta så kontakta oss om annan hämtningstid. Vi måste få in avtalet innan hämtning. Skicka in avtal och kontakta oss snarast på [email protected] . Om du inte redan gjort detta.
OBS! Ni som inte har BankID behöver kontakta Telias kundtjänst på 020 20 20 70 snarast för att få personlig kod som krävs för att installera TV-boxarna. Gör detta i god tid!
Om utrustning framgent går sönder så ska man kontakta Telia på 020 – 20 20 70. Ny utrustning ingår i avtalet.
Info LUMA fiber
1000/1000 är nu i gång
Vi har nu fått hastigheten 1000/1000 så nu ska det rulla på med god fart.
Det kan vara så att du kan behöva starta om routern för att hastigheten ska gå i gång.
När du mäter din hastighet så gör detta med datasladd direkt mellan router och dator då ser du vad du har för hastighet. WIFI kan ge annan hastighet. Gå in på bredbandskollen.se och mät hastighet. Har du under 600 så hör av dig på [email protected].
Problem?
Har du svårt att få till det med inkopplingen av de nya prylarna så hör av dig på [email protected] så kan du få hjälp med detta utan kostnad. Vi har en kille som kan komma hem till dig och hjälpa dig.
Ytterligare en ny TV-box
De gamla TV-boxarna av märket Motorola kommer att behöva fasas ut i god tid innan sommaren. Vi återkommer om hämtning av denna box samt hur utfasningen skall gå till.
Ej hämtat eller hört av dig om hämtning
Vi övergår nu till fasta datum för hämtning. Vi återkommer med dessa fasta datum.
Övrigt
Vi i styrelsen förväntar oss att Du tar del av den information vi skickar ut. Vi arbetar med detta ideellt så vänligen ha respekt för att följa de tider och anvisningar vi anger.
Är det något som vi uttrycker konstigt eller du inte förstår så hör av dig så hjälps vi åt att klara ut detta. Maila på [email protected]. Skriv gärna också ditt telefonnummer.
Utlämning av ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00 och 18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen. Avtalet hittar under "Bli medlem" Avtal.
Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.
Problem med TV-mottagning
Ett antal medlemmar har meddelat att man har problem med TV-mottagningen.
Problemen har uppstått nu i och med omläggning till nytt avtal och ny hastighet.
På TV-skärmen får man informationen att kontot är blockerat/du söker TV-kanaler som du inte har tillgång till. Det följs av nästa.
Gör följande:
1.Starta om TV boxen genom att dra ur kontakten.
2. Om detta ej hjälper
Följ instruktionen och knappa in koderna som du hämtat i ”Mitt Telia”.
Då skall förhoppningsvis mottagningen komma igång igen.
För de som inte har tillgång till Bank-ID för att komma in på Mitt Telia kontakta Mats Ekeroth mobil 070-5175865 alternativt Tommy Johansson mobil 070-2180135 så kan de bistå med att korta tiden för att få en personlig kod.
Problemet kan t ex uppstå om man har de äldsta TV boxarna och har kvar de gamla ursprungliga koderna från när vi startade upp bredbandet.
Januari information
Störningar på nätet p g a Switchbyten och ny hastighet
Uppgraderingen av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) kommer att ske
torsdagen den 12 januari med start vid klockan 08,30.
Detta innebär att vi under minst förmiddagen kommer att ha störningar och/eller att
kommunikationen i nätet är nere. OBS gäller även TV. Exakt under hur lång tid kan vi ej ange
men räkna med åtminstone hela förmiddagen. Tidigare meddelat datum för uppgradering
utgår härmed.
Senare i januari slås den nya hastigheten på. Vi återkommer om tid och datum för detta.
Håll koll på mailen och på hemsidan.
Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00-18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen.
Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00 och 18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen. Avtalet hittar under "Bli medlem" Avtal.
Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.
Problem med TV-mottagning
Ett antal medlemmar har meddelat att man har problem med TV-mottagningen.
Problemen har uppstått nu i och med omläggning till nytt avtal och ny hastighet.
På TV-skärmen får man informationen att kontot är blockerat/du söker TV-kanaler som du inte har tillgång till. Det följs av nästa.
Gör följande:
1.Starta om TV boxen genom att dra ur kontakten.
2. Om detta ej hjälper
Följ instruktionen och knappa in koderna som du hämtat i ”Mitt Telia”.
Då skall förhoppningsvis mottagningen komma igång igen.
För de som inte har tillgång till Bank-ID för att komma in på Mitt Telia kontakta Mats Ekeroth mobil 070-5175865 alternativt Tommy Johansson mobil 070-2180135 så kan de bistå med att korta tiden för att få en personlig kod.
Problemet kan t ex uppstå om man har de äldsta TV boxarna och har kvar de gamla ursprungliga koderna från när vi startade upp bredbandet.
Januari information
Störningar på nätet p g a Switchbyten och ny hastighet
Uppgraderingen av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) kommer att ske
torsdagen den 12 januari med start vid klockan 08,30.
Detta innebär att vi under minst förmiddagen kommer att ha störningar och/eller att
kommunikationen i nätet är nere. OBS gäller även TV. Exakt under hur lång tid kan vi ej ange
men räkna med åtminstone hela förmiddagen. Tidigare meddelat datum för uppgradering
utgår härmed.
Senare i januari slås den nya hastigheten på. Vi återkommer om tid och datum för detta.
Håll koll på mailen och på hemsidan.
Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10.00-18.00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta
utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med
sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har
avtalen innan avhämtningen.
Telefoni
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ
framöver, se tidigare info. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du
hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt
telefonnummer.
December information
Switchbyten och ny hastighet
Planerad uppgradering av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) sker mellan den 18–23 januari. Vi återkommer i januari (veckan innan) om exakt vilken dag det kan bli störningar på nätet p g a uppgraderingen, så håll koll på mailen och eller hemsidan.
Nya hastigheten, 1000/1000, slås på i v 4.
Mer om detta i kommande Januariinfo.
Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10,00 och 18,00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Vill du ta tillfället i akt och ha ett snack med andra LUMA medlemmar så kommer det att finnas fika och tilltugg att köpa under båda utlämningsdagarna.
Martebo GOIK fixar detta och kan på så sätt få in en slant till sin verksamhet.
Utrustningen du får är en ny router och en ny TV-box, samt installationsanvisningar till dessa.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har avtalen innan avhämtningen.
Telefoni
Har du dålig täckning på din mobil inomhus i din fastighet testa att köra telefonin i WIFI läge. Det har visat sig fungera utmärkt hos många och ger då en helt annan täckning.
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ framöver. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Du kan få helt gratis telefoni och SMS, inom Sverige, inklusive nummerpresentatör. Detta gäller hela avtalsperioden d v s i ca 11 år.
Detta får du genom ett SIM-kort som du kan stoppa i en mobiltelefon eller i en separat hemtelefon du kan köpa av Telia. Telefonen talar sedan WIFI med din router och du ringer som vanligt.
Telefonpris 1 395 kr, kan betalas över en längre tid eller kontant.
Ett annat alternativ är att du inte direkt byter ut din befintliga router och i stället kör på som vanligt och betalar telefonin. Även den befintliga routern klarar 1000/1000.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt telefonnummer.
Switchbyten och ny hastighet
Planerad uppgradering av vår utrustning (switchar) i stationerna (noderna) sker mellan den 18–23 januari. Vi återkommer i januari (veckan innan) om exakt vilken dag det kan bli störningar på nätet p g a uppgraderingen, så håll koll på mailen och eller hemsidan.
Nya hastigheten, 1000/1000, slås på i v 4.
Mer om detta i kommande Januariinfo.
Ny utrustning
Utrustningen hämtas 4 eller 5 februari mellan klockan 10,00 och 18,00.
Hämtningsplats: AGRO maskin i Stenkyrka (John Deer).
Adress: Stenkyrka Stenstugu 431.
Vill du ta tillfället i akt och ha ett snack med andra LUMA medlemmar så kommer det att finnas fika och tilltugg att köpa under båda utlämningsdagarna.
Martebo GOIK fixar detta och kan på så sätt få in en slant till sin verksamhet.
Utrustningen du får är en ny router och en ny TV-box, samt installationsanvisningar till dessa.
Installationen av TV-boxen kräver att du har BankID. Har du ej detta läs mer på telia.se/id.
Nytt fastighetsavtal
Kom ihåg att ha med dig två ex av fastighetsägaravtalet när du kommer för att hämta utrustningen. Om du inte kan komma själv måste den som ska hämta utrustningen ha med sig underskrivna avtal eller du måste ha skickat dessa i god tid till föreningen så att vi har avtalen innan avhämtningen.
Telefoni
Har du dålig täckning på din mobil inomhus i din fastighet testa att köra telefonin i WIFI läge. Det har visat sig fungera utmärkt hos många och ger då en helt annan täckning.
Känner du att du vill/behöver ha kvar den ”fasta” telefonin så finns det lite olika alternativ framöver. Gäller när du bytt utrustning i februari.
Du kan få helt gratis telefoni och SMS, inom Sverige, inklusive nummerpresentatör. Detta gäller hela avtalsperioden d v s i ca 11 år.
Detta får du genom ett SIM-kort som du kan stoppa i en mobiltelefon eller i en separat hemtelefon du kan köpa av Telia. Telefonen talar sedan WIFI med din router och du ringer som vanligt.
Telefonpris 1 395 kr, kan betalas över en längre tid eller kontant.
Ett annat alternativ är att du inte direkt byter ut din befintliga router och i stället kör på som vanligt och betalar telefonin. Även den befintliga routern klarar 1000/1000.
Fundera över detta. Du behöver ej bestämma dig nu och vi kan tala mer om detta när du hämtar den nya utrustningen.
Vill du ha mer info nu omgående så maila oss på [email protected], glöm ej att skriva ditt telefonnummer.
Novemberinformation
Använd länkarna för mer information
Länk Novemberinfo 2022, läs denna först, handlar om avtalet med Telia, priser m m.
Länk Nytt fastighetsanslutningsavtal, är det nya avtalet mellan dig och föreningen som kommer att gälla from februari 2023.
Använd länkarna för mer information
Länk Novemberinfo 2022, läs denna först, handlar om avtalet med Telia, priser m m.
Länk Nytt fastighetsanslutningsavtal, är det nya avtalet mellan dig och föreningen som kommer att gälla from februari 2023.
Vi är i gång
Installationerna av nya mediakonverters har nu startat i de 18 föreningar som tecknade avtal i juni med Telia.
Vi har nummer 12 i turordningen så vi går igång i början av december.
Som ni sett av utskick så ska vi också teckna nya avtal och fram i januari dela ut de nya routrarna och TV boxarna, så det är en del på gång.
Installationerna av nya mediakonverters har nu startat i de 18 föreningar som tecknade avtal i juni med Telia.
Vi har nummer 12 i turordningen så vi går igång i början av december.
Som ni sett av utskick så ska vi också teckna nya avtal och fram i januari dela ut de nya routrarna och TV boxarna, så det är en del på gång.
Det nya avtalet med Telia innebär bl a att:
Vi får 1000 Mbit både ner och upp mot idag 100 ner och 10 upp
Vi kommer att kunna erbjuda tre abonnemangsalternativ:
- TV/bredband/telefoni, som i dag
- Bredband/telefoni
- Öppen fiber
Avtalet är ett 10 års avtal med garantier om:
- Kapacitetsökning
- Hastighet och teknik
- Reservutrustning, både för hemmabruk och för nätet kommer att finnas på Gotland.
- Leverans av ”tjänst” d v s all utrustning ingår och ersätts fritt vid eventuella fel.
- All hemutrustning byts ut mot toppmodern utrustning.
- Avbrottsfri kraft i alla noder(stationer).
Detta till lägre pris än det vi har i dag i vårt gamla avtal.
Kort sammanfattat: 10 gånger högre hastighet och till 10% lägre pris
Styrelsen kommer att återkomma med mer info via mail och på Lumas hemsida under andra halvan av augusti.
Styrelsen jobbar nu med frågor runt det nya avtalet. Allt från exakt pris på de olika alternativen, till när vi kan gå i gång med 1 Gbit i hastighet, byte av hemutrustningen med mera.
Efter sommaren kommer du att få ta ställning till vilken typ av abonnemang du vill ha.
Ha en trevlig sommar
Styrelsen i LUMA-fiber
Vi får 1000 Mbit både ner och upp mot idag 100 ner och 10 upp
Vi kommer att kunna erbjuda tre abonnemangsalternativ:
- TV/bredband/telefoni, som i dag
- Bredband/telefoni
- Öppen fiber
Avtalet är ett 10 års avtal med garantier om:
- Kapacitetsökning
- Hastighet och teknik
- Reservutrustning, både för hemmabruk och för nätet kommer att finnas på Gotland.
- Leverans av ”tjänst” d v s all utrustning ingår och ersätts fritt vid eventuella fel.
- All hemutrustning byts ut mot toppmodern utrustning.
- Avbrottsfri kraft i alla noder(stationer).
Detta till lägre pris än det vi har i dag i vårt gamla avtal.
Kort sammanfattat: 10 gånger högre hastighet och till 10% lägre pris
Styrelsen kommer att återkomma med mer info via mail och på Lumas hemsida under andra halvan av augusti.
Styrelsen jobbar nu med frågor runt det nya avtalet. Allt från exakt pris på de olika alternativen, till när vi kan gå i gång med 1 Gbit i hastighet, byte av hemutrustningen med mera.
Efter sommaren kommer du att få ta ställning till vilken typ av abonnemang du vill ha.
Ha en trevlig sommar
Styrelsen i LUMA-fiber
Nytt avtal med Telia
Idag 15/6 har 18 fiberföreningar på Gotland, Luma-fiber är en av föreningarna, undertecknat ett nytt bredbandsavtal med Telia. Avtalet är på 10 år och tack vare att så många föreningar förhandlat tillsammans har vi fått ett avtal som är förmånligt, bland annat lägre kostnad och 10 gånger snabbare hastighet (1 000 Mbit).
Styrelsen i föreningen arbetar nu med införandeplanen som bland annat omfattar utbyte av teknisk hemutrustning. Styrelsen bedömer i nuläget att detta kommer ske under första kvartalet 2023.
Styrelsen kommer att återkomma med kontinuerlig information via mail och hemsidan. Nu närmast till midsommar.
Idag 15/6 har 18 fiberföreningar på Gotland, Luma-fiber är en av föreningarna, undertecknat ett nytt bredbandsavtal med Telia. Avtalet är på 10 år och tack vare att så många föreningar förhandlat tillsammans har vi fått ett avtal som är förmånligt, bland annat lägre kostnad och 10 gånger snabbare hastighet (1 000 Mbit).
Styrelsen i föreningen arbetar nu med införandeplanen som bland annat omfattar utbyte av teknisk hemutrustning. Styrelsen bedömer i nuläget att detta kommer ske under första kvartalet 2023.
Styrelsen kommer att återkomma med kontinuerlig information via mail och hemsidan. Nu närmast till midsommar.